zaterdag 30 oktober 2010

LP's schoonmaken met houtlijm




Deze foto's komen uit een artikel welke staat op het Audiokarma forum en deze tip schijnt goed te werken, de schrijver beweerd dat de platen zelfs schoner zijn dan platen die gewassen zijn met een VPI platenwasmachine dus lijkt het mij veelbelovend.

Ik heb dit zelf nog niet uitgeprobeerd maar zal er over berichten als ik dit zelf ook geprobeerd heb, het idee staat op veel Amerikaanse sites waarbij vaak Titebond Original Wood Glue of Elmer's Wood Glue als houtlijm zijn gebruikt maar de gewone Bison houtlijm lijkt me prima geschikt, neem dan wel de houtlijm met als aanduiding D2 op de fles, dit is de normale witte houtlijm.

v.l.n.r. Titebond Wood Glue, Elmers Wood Glue en Bison Houtlijm D2

Neem wel de slechtste plaat uit je collectie als je dit voor de eerste keer gaat proberen, leg de plaat op een bij voorkeur oude draaitafel en maak van binnen naar buiten een spiraal van houtlijm, verdeel daarna de houtlijm over de plaat met een stevig stukje karton of plastic, plastic (ouwe bankpas) heeft mijn voorkeur, draai het plateau om de lijm goed over de plaat te verdelen zodat er een mooie egale laag ontstaat, kijk hierbij uit dat er geen lijm op het label komt anders trekt de opgedroogde lijmlaag het label mee bij verwijderen, laat daarna de plaat minimaal 6 tot 10 uur drogen, in ieder geval totdat de lijm volledig transparant is opgedroogd,

Daarna trek je de lijmlaag er voorzichtig af waarbij je ervoor zorgt dat het een geheel blijft, het resultaat is een mooie glimmende plaat waar alle vuiligheid van is verdwenen, de plaat wordt na deze behandeling wel statisch, dus wel borstelen met een schone (liefst geaarde) Decca Brush voor het afspelen.

De werking berust op het feit dat de lijm welke uit vloeibaar PVAc (PolyVinylAcetaat) bestaat, niet hecht op PVC (PolyVinylChloride) oftewel vinyl, het materiaal waaruit LP's bestaan, de lijm hecht zich echter wel aan het vuil in de groef en op het plaatoppervlak, ook mede omdat de lijm het vuil in de groef omsluit.

Gebruik houtlijm echter NOOIT op 78 toeren platen daar deze NIET van vinyl zijn maar van schellak of bakeliet en daar hecht houtlijm WEL op.

6 opmerkingen:

  1. Goed uitkijken dat er geen houtlijm aan het label komt !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja dat zal ik er meteen bijzetten, houtlijm hecht uiteraard wel aan papier, ben benieuwd of er nog meer mensen al geprobeerd hebben platen te reinigen met houtlijm, graag lees ik meer ervaringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mij lijkt dit toch een redelijk tijdrovende methode te zijn. Ik heb het zelf even geprobeerd maar ben niet echt overtuigd door deze methode. De lijm kwam niet overal even vlot los. Wat mij meteen aan het denken zette. Zitten en nu in de groef ook geen lijm resten?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb nu 64 lp kanten schoon gemaakt en het werkt PERFECT, ik heb zowel Bison als Pattex gebruikt.

    Mijn ervaring is dat Pattex beduidend beter werkt dan Bison, Bison scheurt te gauw en is bros, terwijl Pattex redelijk flexibel is en niet scheurt.

    Smeer nu in twee minuten een plaat egaal in op de draaitafel, waarna ik deze 4 tot 6 uur laat drogen.

    Ik denk dat hoe vaker e het doet des te makkelijker gaat het, je leert de hoeveelheid lijm te doseren waardoor je minder nodig hebt en dit de droogtijd verkort.

    Mij bevalt het in ieder geval prima, maar dan wel met Pattex.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel erg bedankt, vooral voor t adviseren van de soort lijm. U heeft ook een andere pagina, die heb ik gelezen, daar staan meer details in.
    Ik had wel een vraagje: namelijk bij t verdelen van de lijm, stopt bij mij de draaitefel telkens, ik druk natuurlijk helemaal niet hard met mn airmiles kaartje, maar toch blijft t ding niet draaien, behalve t papier eronder. ik gebruik een degelijke Technics sl1210. Enig idee?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Houtlijm extra van de HEMA, nadat het wit helemaldoorzichtig is geworden trek je het in 1 x er vanaf. Label beschermen d.m.v. een glas, vaas of een kopje

    BeantwoordenVerwijderen

Three Column Modification courtesy of The Blogger Guide