zaterdag 18 december 2010

LP's schoonmaken met houtlijm - de Pattex test

Een vel verwijderde Pattex houtlijm

Een detailfoto waarin de afdruk van de groef duidelijk zichtbaar is

De fles Pattex "Classic" D2 lijm van 250 gram, goed voor 6 tot 8 LP's.

Ik ben eens lekker aan het smeren geweest met houtlijm om te kijken of je LP's zo mooi schoon kan krijgen als her en der beweerd wordt op het net.

Ik had een plaat vol met vingerafdrukken welke volledig aangekoekt waren, waarschijnlijk was deze plaat met zweethanden aangepakt en was het zout uit dit zweet op de plaat gekristalliseerd als korrels welke duidelijk voelbaar waren, deze plaat zou ik tot voor kort opgegeven hebben.

Ik wou eerst een fles Bison houtlijm D2 halen maar deze was uitverkocht, de keuze viel daardoor op een fles Pattex houtlijm "Classic" met aanduiding D2.

De plaat had ik te dik ingesmeerd, dit was mijn eigen fout daar ik nadat ik thuis kwam direct de plaat heb ingesmeerd, en dit terwijl ik net tien minuten met de lijm door de vrieskou had gelopen, laat dus eerst de lijm op kamertemperatuur komen dan smeert deze beter uit en heb je ook minder nodig.

De resultaten waren ronduit verbluffend te noemen, nadat de plaat zes uur gedroogd had verwijderde ik de lijmlaag en ALLE rommel was verdwenen en een glimmende plaat blinkte mij tegemoet, met het afspelen leek het wel of deze plaat gloednieuw was, geen enkel ongewenst geluid, en dit terwijl ik de plaat eigenlijk al opgegeven had.

Als je zoals ik veel platen van rommelmarkten en afdankertjes van anderen aan het digitaliseren bent dan kan ik je deze tip zeker aanbevelen, neem wel de bekende witte houtlijm met als aanduiding D2, D2 is een industrienorm en alle merken voeren deze norm, alle andere houtlijmen zijn ongeschikt, het resultaat zal je verbazen, en dit is niet alleen zichtbaar maar ook DUIDELIJK hoorbaar.

1 opmerking:

  1. Op dit moment ligt een plaat met de Pattex lijm te drogen, ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen

Three Column Modification courtesy of The Blogger Guide